Stikkord i år er gravejournalistikk, KI, verifisering, erfaringsdeling, panelsamtaler og spennende debatter. Velkommen til en innholdsrik dag på Hotel Bristol!
9.00: Åpning og kulturinnslag, Gro Elisabeth Sille
Statssekretær Erlend Kaldestad Hanstveit, Kultur- og likestillingsdepartementet, åpner Fagpressedagen.
Velkommen ved Fagpressens styreleder, redaktør Kaja Mejlbo. Introduksjon av dagens ordstyrer, redaktør i H Magasin Marte Spurkland.
9.15: Kjartan Tyvand og Per Brikt Olsen: Tallenes klare tale.
Medlemsutvikling, annonseutvikling, opplags- og leserutvikling.
Last ned tallenes tale her
9.45: Ingvar Sandvik, Kantar Media: Rikets medietilstand. Direktør innovasjon & marketing i Kantar Media, Ingvar Sandvik, tar oss gjennom det innholdsrike medieåret basert på undersøkelser og trendanalyser fra Kantar. Hvordan har medieutviklingen vært og hvor går veien videre? Hva betyr det for norske fagmedier?
Rikets Medie- og forbrukstilstand – @iSandvik (2024)_(Fagpressedagen_November 2024)_final
10.15: PAUSE, sponsortid
10.30: Erfaringsdeling fra fire medlemmer
Panorama Nyheter: Slik vant vi fire av Fagpresseprisene 2024!
ved redaktør Elisabeth A. Onsum
Last ned Elisabeths presentasjon her
Medier24.no: Derfor plusser vi mye av innholdet ved redaktør Erik Waatland
Økonomi24: Slik brukte vi KI for å lage vår egen revisor-app ved redaktør Espen Kvalheim
Last ned Espens presentasjon her
Forskning.no: Facebook svikter, Google er usikkert. Hvordan når vi lesere nå? ved redaktør Aksel Kjær Vidnes
Last ned Aksels presentasjon her
11.30: LUNSJ – Bristols julebuffet
12.30: Inas Hamdan, journalist i Sydsvenskan, har ved bruk av kunstig intelligens avslørt systematisk feilinformasjon spredd av Al Jazeera, om sensitive temaer som blant annet koranbrenning og Nato-krisen. For dette arbeidet har hun i år vunnet både Stora Journalistpriset i Sverige og Anne Jacobsens minnepris i Norge. Hun forteller om arbeidet, hvordan KI kom til nytte, og gir anbefalinger.
Last ned Inas presentasjon her
13.30: Debatt om forventningene til annonsemarkedet i 2025
På scenen står Tor Arne Sandholt i HS Media, Anita Madshus i A2Media og Wenche Huser Sund i Salgsfabrikken. Til sammen selger de annonser for over hundre av Fagpressens titler. Hvordan forventer de store salgsselskapene at annonseåret 2025 utvikler seg for fagmediene? Hvordan vil fagmediene klare seg i konkurransen i 2025, både på papir og digitalt? Hva mener salgsselskapene er viktigst for å sikre posisjonen og markedsandelene i det digitale annonsemarkedet? Debattleder er Erik Waatland, Medier24.
13.50: Læringspakken «Ikke la deg lure» gir tilgang til dybdekompetansen fra Faktisk Verifiserbar og IJ, som et pedagogisk, digitalt læringsopplegg.
Fagansvarlig Silje Førsund, Faktisk.no presenterer
Last ned Siljes presentasjon her
14.15: PAUSE og sponsortid
14.30: Tellef Raabe, medieforsker ved NHH og Veslemøy Østrem, redaktør i Altinget
Veslemøy Østrem leder oss gjennom en scenesamtale med Tellef Raabe, om hans perspektiv på hvordan fagpresse har gått fra å være medlemsblader til hybride medier som minner mer om aviser rettet mot allmennheten. Tellef Raabe tror flere utgivere teller på knappene og vurderer å gjøre som Teknisk Ukeblad. De legger ned medlemsbladet og satser på «avisifisering» med målgruppe alle og enhver.
Last ned Tellefs presentasjon her
Veslemøy Østrem leder også en panelsamtale med redaktører og utgivere av flere sentrale fagmedier:
President i Tekna (TU-eier) Elisabet Haugsbø. Redaktør Eva Ler Nilsen, Fagbladet og utgiver Helene H. Skeibrok, nestleder i Fagforbundet. Redaktør Gaute Brochmann, Arkitektur, og utgiver Kari Bucher, generalsekretær NAL. Redaktør Kaja Mejlbo, Utdanning og styremedlem Thomas Nordgård, Utdanningsforbundet.
Kommentarer og spørsmål fra salen!
15.30: Kort pause
15.45: FagpresseID blant Fagpressens medlemmer
Fagpressen har mottatt støtte fra Medietilsynet til å utrede muligheten for å utvikle en felles FagpresseID på tvers av mediegruppen. Redaktør Simen Næss Hagen i parcferme.no er prosjektets leder. Både Markedsforum, Journalistforum og Redaktørforum er representert i en egen referansegruppe for prosjektet. Fagpressen kan med dette bli den første mediegruppering som ikke er del av et konsern, som kan tilby en felles innloggingsløsning.
Presentasjon av status og fremdrift i «FagpresseID» ved Per Brikt Olsen og Simen Næss Hagen.
Last ned FagpresseID presentasjon her
16.10: Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder. Han er med i flere omfattende forskningsprosjekter som dekker både grunnleggende og anvendt KI-forskning. Hans primære budskap ligger i potensialet KI har å tilby, og avmystifisering av eget forskningsområde.
Last ned Morten Goodwins presentasjon her
16.50: Oppsummering: Nina Kristiansen, journalist i forskning.no
Avslutning – takk for i dag!